Długie naświetlanie bez filtra ND ?


Ile frajdy daje długie naświetlanie

 Na pewno w internecie widziałeś zdjęcia na których woda bądź chmury albo jedno i drugie są tak fajnie są rozmyte a resztę zdjęcia jest ostra. Taki efekt uzyskuje się przy długim naświetlaniu obiektu. Zdjęcia z długim naświetlaniem robią na mnie ogromne wrażenie. Ludzie potrafią tą techniką uzyskać przepiękne efekty. Tej techniki można używać w ciągu dnia jak i w nocy. W nocy chyba najłatwiej się naświetla bo jest ciemno. Do otrzymanie takiego efektu możemy użyć ludzi, wody, chmur, światła, samochodów i wszytko inne, co nasza kreatywność wymyśli. To nic trudnego aby uzyskać efekt rozmytej wody jak na zdjęciu powyżej. Ja od dłuższego czasu planowałem zrobić takie zdjęcie. Postanowiłem więc iż wybiorę się do parku oliwskiego. Jest to przepiękne miejsce o którym zrobię niebawem osobny wpis. Mianowicie potrzebowałem rzeczki bądź wodospadu do treningu. Najbliższym miejscem posiadającym te dwie rzeczy był właśnie park oliwski. Dlatego zabrałem sprzęt i pojechałem tam.

Co jest potrzebne aby uzyskać taki efekt ?

Oczywistą oczywistością jest że potrzebny nam będzie aparat. Następne narzędzie bez którego na 200% się nie obejdzie będzie STATYW. Pogrubiłem to słowo ponieważ bez statywu nic nie zrobimy. To nie musi być jakiś drogi. Zwykły nam wystarczy aby utrzymał aparat nieruchomo podczas naświetlania. Do tego będzie nam potrzebny trybu A na aparacie.




Dobra, jak zrobić takie zdjęcie ?

Mamy miejsce, odpowiednie narzędzia i nastawienie. Zaczynamy !!!!. Rozstawiamy stabilnie statyw, zakładamy aparat i wybieramy sobie obiekt który będziemy molestować zdjęciami. Pamiętaj aby statyw stał na stabilnym gruncie ponieważ lekkie drganie w trakcie naświetlania sprawi że nasze zdjęcie zostanie całe rozmyte. Dlatego statyw to podstawa. My wybierzemy mały wodospad z rzeczką. Aby stworzyć taki efekt to użyjemy trybu A na aparacie który po wybraniu przesłony sam oblicza czas naświetlania. Aby rozmyć wodę potrzebujemy aby przez chwilę aparat naświetlał obiekt a jako że zdjęcie robimy wciągu dnia i jest jasno to musimy zmniejszyć przesłonę aby aparat łapał jak najmniej światła i nadać wodzie efekt rozmycia przez jej ciągły ruch.
Na zdjęciu powyżej użyłem takich oto ustawień  ISO 100, 55mm,  f/25,  1,3sec czas naświetlania.
Jak widzicie kamienie są dalej ostre a woda fajnie się rozmyła. Naprawdę nic innego nie jest nam potrzeba oprócz statywu, aparatu oraz chęci. Oczywiście ktoś powie " Ale przepraszam bardzo przecież można było użyć filtra ND ". Oczywiście że można lecz jeśli jesteś początkującym fotografem i robisz to dla frajdy oraz nie chcesz zbyt inwestować to ten sposób wydaje mi się dużo lepszy. Dlatego bierz aparat i leć robić foteczki, baw się, ciesz się bo o to najbardziej chodzi, abyś się nauczył czegoś nowego i przy tym dobrze się bawił. Tak na koniec jeszcze jedno zdjęcie zrobione tą samą metodą oto jakich ustawień użyłem ISO 100, 26mm, f /29, 1,6sec czas naświetlania.

 

Prześlij komentarz

2 Komentarze

  1. Długie naświetlanie potrafi dodać efektu WOW. Trzeba łapać wszystko co się rusza: wodę, chmury, samochody... pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Dokładnie ! Efekt jest naprawdę super i nie jest go ciężko uzyskać :)

    OdpowiedzUsuń